Monday 18 February 2013

Teknik berkesan promosi bisnes di online.

Berbagai teknik yang diguna pakai untuk mempromosi bisnes di online buat masa ini. Masih teringat saya 7 tahun dahulu mula-mula menceburi bidang perniagaan. Bagaimana untuk saya mempromosi bisnes ? Adalah datang  premis perniagaan satu persatu atau kediaman seperti yang dilakukan oleh salesman atau jurujual yang berpengalaman. Bagaimana untuk saya hendak memberitahu tentang perniagaan saya ?Akhirnya saya mendapat jawapan , di online.

Teknik promosi bisnes di online.

Disini saya akan berkongsi bagaimana untuk mempromosi bisnes di online. Di samping juga , perkara yang saya terangkan disini supaya mudah para pengunjung yang membaca blog ini  untuk mengetahu skill teknik berkesan promosi bisnes di online.

Pemasaran mengunakan email.

Ini adalah cara yang paling lama diguna pakai oleh mereka yang memulakan pemasaran di online. Email merupaka satu media yang paling mudah digunakan dan disamping itu juga mudah untuk dipelajari. Teknik email marketing perlu dipelajari agar setiap email yang dihantar bukan hanya untuk menghantar matlumat ataupun mesej tetapi diselit dengan promosi tentang bisnes anda.




Membina laman web

Laman web adalah satu alat untuk memberitahu tentang perniagaan kita. Segala-galanya mengenai bisnes kita boleh diterjemahkan melalui laman web. Untuk membina laman web kita harus mempunyai teknik dan pembelajaran yang khusus. Saya bukanlah seorang pakar dalam grafik tetapi saya dapat membina laman web hasil pembelajaran dari buku, ebook, dan khusus mengenai laman web. Jikalau anda bercadang untuk membina laman web sila berjumpa pada mereka yang pakar dalam pembinaan laman web. Harga yang dikena mengikut fungsi laman web tersebut.

Facebook

Ini adalah salah satu media sosial yang paling popular pada masa ini . Kebanyakkan perniaga mempromosi perniagaan mereka di Facebook. Tetapi bagaimana ? Teknik pemasaran di facebook patut dipelajari untuk mendapat tempat yang baik di facebook. Salah satu teknik ialah membuka facegroup. Dengan membuka face group anda dapat kumpulkan pengikut bisnes anda.


Direktori bisnes.

Direktori bisnes atau portal bisnes banyak memberi manfaat kepada ahli yang berdaftar. Dimana mereka boleh mempromosi bisnes mereka. Ada yang berbayar dan ada pula secara percuma. Bergantung kepada kemanpuan anda. salah satu protal bisnes yang paling popular ialah mudah.my.



Iklan di akbar.

Satu salah cara saya mempromosi bisnes saya ialah beriklan di akbar. Kos yang dikenakan agak mahal .Saya mengikat kontrak dengan syarikat akbar tersebut lebih satu tahun semata-mata untuk mempromosikan bisnes saya. Saya iklankan laman web yang saya bina ke dalam akbar tersebut . Kos yang dikenakan selama setahun hampir Rm20k . Memang mahal  bukan? Inilah usaha saya untuk mempromosi perniagaan saya.


Blog

Saya mengunakan blog sebagai satu senjata untuk  promosi bisnes saya . Pada mulanya agak kekok dengan aplikasi dengan mengunakan blogspot .Saya mengambil keputusan untuk mempelajari dengan mengunakan buku-buke, ebook dan ceramah dari mereka yang pakar dalam bidang ini. Blog bagi saya agak mudah untuk mempromosi bisnes di online. Sekira anda mempelajari teknik yang terkini , anda mungkin pakar dalam promosi bisnes melalui blog. Disini juga saya letak beberapa teknik blogging yang pernah saya tulis . Bagaimana blog berfungsi sebagai media promosi bisnes anda?




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...