Sunday 24 February 2013

Tips mendapat pengaruh(followers) dalam bisnes.

Pengaruh adalah salah satu perkara penting untuk kita menjaya bisnes yang kita bina.

 Dengan adanya pengaruh membuatkan bisnes yang dibina menjadikannya bertambah maju dan mudah dikenali. Dalam erti lain dalam online ialah followers.

Bagaimana menjadikan  sesuatu yang kita paparkan dionline menjadi kesukaan orang ? .


Setiap pemimpin dan perniaga yang berjaya memerlukan orang yang ramai untuk menyokong mereka. Tapi bagaimana? Disini saya kongsi beberapa tips untuk anda berjaya dalam online atau secara offline.


Beri perkhidmatan percuma.

Memang sudah menjadi lumrah alam , setiap yang percuma menjadi ikutan dan sesuatu yang dinantkan oleh masyarakat. Sudah menjadi hukum alam, setiap yang percuma memang diperlukan oleh semua orang. Dalam online seperti perkhidmatan media sosial facebook mendapat sambutan yang mengalakkan .Disamping banyak aplikasi percuma yang anda boleh dapati di facebook. Bagi saya beri perkhidmatan percuma adalah satu cara untuk mempromosi kepada pelanggan tentang sesuatu perhidmatan atau produk. Pernah kah anda terlihat tag line Free Trial ? Percuma beli satu dapat dua, percuma untuk pendaftaran terawal atau berbagai -bagai tag line percuma. Bagaimana sambutan yang memberi perkhidmatan percuma ? Tentu mengalakan bukan ? Pemberian percuma ada dianggap ikhlas tapi anda perlu fikirkan kos untuk peniagaan ada.



Tidak mengharapkan sesuatu yang percuma dalam hidup.

Walaupun kita sentiasa memberi sesuatu yang percuma kepada masyarakat. Nanum kita tidak seharusnya mendapat sesuatu yang percuma. Apa yang terbaik untuk menjalankan sesuatu perniagaan kita seharusnya bermodal dan modal ini kita perlu bayar dengan wang ringgit atau pun sebagainya. sekiranya kita berani membayar sesuatu untuk meningkatkan perniagaan, barulah bakal pelanggan dan pelanggan tetap kita merasa respect dan hormat terhadapat perhidmatan ataupun produk yang kita niagakan. Contoh di Facebook ramai diantara kita mengunakan kaedah percuma untuk mempromosi peniagaan . Cuba sekali-sekala mencuba iklan berbayar supaya kita mendapat ranking tertinggi dan pengikut yang ramai . Barulah perniagaan anda nampak seperti profesional. Anda nak untung beribu-ribu ringgit tetapi keluar modal yang sedikit pun menjadi keberatan. Bagi saya baik anda lupakan tentang perniagaan. Falsafah cina ada menyebut " Hendak Duit mesti Main dengan Duit ".

Bantu orang lain.

Setiap kejayaan pasti ada perngorbanan. Pengorbanan disini bermaksud kita sanggup korban untuk membantu orang lain supaya mereka juga berjaya. Ramai insan yang bergelar jutawan dan berjaya membuka bengkel motivasi atau peningkatan kerjaya. Mereka juga juga di kenali sebagai hero kerana membantu orang lain untuk berjaya. Masyarakat sering tertanya-tanya tentang kejayaaan dan bagaimana untuk mendapat tip kejayaan. Disini kita lihat mereka yang sudah berjaya menjadi sebutan dan bualan tentang kejayaan mereka. Sebagai contoh Dato Fadillah kamsah, Irfan Khairi, Dr Azizan Osman, Azizi Ali dan lain -lain lagi .Mereka ini mempunyai pengikut yang tersendiri kerana mereka ini suka membantu untuk menjaya orang lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...