Saturday 28 July 2012

Sikap pentingkan diri sendiri

Sikap pentingkan diri sendiri mesti ada untuk menjalankan perniagaan tetapi jika keterlaluan ini akan merosakan imej seseorang dan menjatuhkan moral.Baru-baru ini kita dikejutkan penduduk Kuala Lumpur merupakan bandar yang paling penting diri sendiri dan tidak bermoral hasil kajian dari READER'S DIGEST.
Ini adalah kerana merokok ditempat awan, menggunakan telefon bimbit di panggung wayang, berebut-rebut menaiki perkhidmatan awan serta tidak menghirau wanita mnengandung dan warga emas ketika dalam kenderaan awan.



Sebagai orang asia yang terkenal dengan sopan santun dan majoriti beragama islam sepatutnya, keadaan ini tidak berlaku. Seperti yang sediamaklum sikap nilai murni telah disemai sejak sekolah lagi. Berbalik dalam dalam perniagaan pula, kita tidak seharusnya mengejar keuntungan semata-mata sebaliknya kita seharusnya membuat kebajikan dan menerapkan nilai murni dalam perniagaan kita. sebagai contoh menyumbangkan sesuatu yang bermakna kepada masyarakat dan insan yang kurang bernasib baik bukan mengaut keuntungan dari kesulitan orang lain.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...