Thursday 7 February 2013

Rahsia Kejayaan bisnes orang Cina.

Sempena sambutan tahun baru Cina 2013 , saya berminat untuk menulis tentang bisnes orang cina. Di sini saya amat berminat tentang kejayaan daripada bangsa cina. Di Malaysia bumi yang bertuah ramai bangsa cina menjadi taraf jutawan dan hartawan . Kita sepatutnya mencotohi dan mempelajari bakat yang dikurnia oleh bangsa cina. Berkawan dan berkerjasama dengan mereka membolehkan kita berkongsi kejayaan mereka. Saya juga pernah berkerja dengan bos berbangsa cina, banyak tips-tips pemasaran yang saya perolehi. Bangsa cina terkenal dengan sikap tidak kedekut dari segi kewangan dan ilmu. Mereka akan memberi pertolongan sekiranya perlu.

Bangsa yang penuh dengan Falsafah.

Orang cina terkenal dengan banyak falsafah , salah satu " Dimana ada air disitu ada orang cina". Ini bermaksud di  daerah, kampung, bandar dan sebangainya mesti kita akan jumpa orang cina berniaga. Mereka amat mudah dijumpai melalui bisnes yang mereka ceburi. Falsafah ini juga bermaksud air sebagai sumber alam yang amat berharga dan sesuatu yang amat bernilai. Oranag cina beranggapan air sebagai satu sumber rezeki. Patutlah rata-rata pelajar cina sekolah , masing-masing membawa botol air yang agak besar berbanding dengan kita.

Bakat semula jadi sebagai peniaga.

Orang cina yang berniaga dianggap mulia berbanding dengan makan gaji. Mereka amat mengutamakan perniagaan sebagai sumber mencari rezeki. Kebanyakan mereka yang makan gaji akan berakhir dengan menjadi peniagaan.  Golongan peniaga dipandang mulia kerana mereka ini merupakan golongan yang berani kehadapan dan berani mengharungi cabaran.  Bagi yang makan gaji mereka ini dianggap belum cukup dewasa untuk menjalankan kehidupan yang sebenar.

Kenapa mereka dipanggil Tauke?

Satu panggilan yang amal mulia sekiranya seseorang cina berniaga. Semua orang cina bercita-cita untuk menjadi tauke kerana mereka dapat menentukan taraf hidup mereka tanpa kongkongan oleh sesiapa. Tauke adalah pemimin segala cakap, perbuatan dipandang serta dihormati oleh pekerjanya. Keadaan ini menjelaskan kepada golongan bisnes yang amat mulia. Dengan minat yang mendalam terhadap perniagaan sedikit sebanyak  mendorong masyarakat cina untuk berniaga dan bergelar sebagai peniaga yang berjaya. Tidak dinafi bahawa mereka juga ada yang gagal dalam perniagaan.

Bakat bisnes bukan diwarisi dari keturunan.

Mari kita tengok sejarah taikun yang sudah lama berjaya di Malaysia. Kebanyakan adalah mereka berasal dari golongan petani dan tidak mempunyai pengetahuan tentang peniagaan. Apa yang membawa kepada kejayaan mereka adalah faktor kemiskinan dan tiada pilihan lain untuk mereka meneruskan hidup. Ini membawa mereka cenderung pada perniagaan kerena mereka tiada pilihan lain untuk mencari rezeki. Di sini bermakna bakat bisnes bukan diwarisi oleh keturunan. Apa yang membuat mereka berjaya adalah kerja keras dan usaha yang gigih dan bukan dari keturunan.

Dilatih dari kecil untuk berniaga

Orang cina Selalunya akan mewarisi peniagaan mereka. Peniagaan mereka adalah peniagaan keluarga. Apabila mereka berniaga , mereka mahukan keluarga mereka mengusai peniagaan mereka. Anak-anak yang yang masih kecil diberi pendedahkan tentang ilmu perniagaan. Salah satu ilmu Matematik, bagi mereka seseoarang peniaga yang berjaya memerlukan kemahiran kira-kira untuk menjadi peniaga yang berjaya. Ada pula yang membawa anak-anak kecil ke premis peniagaan untuk memberi pendedahan di peringkat awal supaya mereka tidak kekok bergelar peniaga pada masa dewasa kelak.

Untuk berjaya kita mesti mengormati kedua Ibubapa.

Menurut ajaran confucius. untuk berjaya kita seharusnya mengembirakan kedua orang tua kita. Ini adalah satu cara untuk menunjukkan perhormatan terhadap kedua ibubapa . Mereka ini dianggap mulia oleh bangsa cina.Mengembira ibubapa adalah petua kejayaan bangsa Cina.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...