Wednesday 8 January 2014

Persedian untuk menghadapi masa depan.

Bila bercakap dengan persediaan ramai diantara memikirkan persiapan dari segi harta untuk kita nikmati pada hari tua dan waktu bersara. Memang betul dengan mengumpul harta di waktu muda adalah jalan yang terbaik untuk menghadapi waktu diusia senja. Tidak semestinya dengan mengumpul harta kita akan senang pada kemudian. Apa yang penting ialah mendapat keredaan pada yang maha esa. Adakah harta yang kita kumpul dari sumber mengikut lunas Islam.

 Disamping itu juga kita perlu selidik hubungan kita sesama manusia . Didalam kita mengejar kemewahan , adakah dengan cara menzalimi orang lain atau menindas orang lain untuk kita hidup senang lenang. Perlu diingat bahawa janji Allah pasti " Apa yang kita buat hari ini akan mendapat pembalasan di kemudian hari kelak tidak kiralah baik atu buruk . Harta yang kita kumpul bukan segala-galanya tapi amal jariah patut diambil berat supaya kita selamat di dunia dan diakhirat. Sekiranya kita ingkar dengan perintahnya, segalanya-galanya akan lenyap dengan sekelip mata umpama stunami melanda pantai. Cukuplah dengan tahap kesihatan diambil oleh yang maha kuasa membuat kita menderita .Disamping itu juga, amat memalukan jikalau kita  bermewah-mewahan diatas kesempitan orang lain. Dari itu pada mereka yang sentiasa gembira dengan kemewahan , cuba perhatikan pada mereka yang kurang bernasib baik patutkah kita gembira disaat umat sesama kita menderita , apakah sumbang kita pada mereka. Hidup ini biar mendapat keredaannya.

Saya juga sentiasa mengingatkan pada diri sendiri agar prihatin keatas kesusahan sesama insan bahawa yang apa yang dimiliki adalah pinjaman semata-mata dan tiada yang kekal abadi.  Perkara ini akan saya terapkan kepada generasi saya iaitu kaum keluarga saya bukan harta yang patut mereka warisi tetapi  keperihatinan kepada umat yang kurang bernasib baik patut diambil kira.

Hari ini kita kuat , esok belum tentu
Hari ini kita sihat, esok belum tentu
Hari ini kita cantik, esok belum tentu
Hari ini kita ketawa, esok belum tentu
Hari ini kita ada segala-galanya , esok belum tentu


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...